© Benjamin Sommabere

Vera Tussing

°1982, Duitsland, woont en werkt in Brussel en Londen.

Vera Tussing studeerde af aan de London Contemporary Dance School en werkte de afgelopen 10 jaar als danser, maker en regisseur in België, het Verenigd Koninkrijk, Canada en doorheen Europa. In 2011 ging Trilogy in premiere, een samenwerking met Albert Quesada, waarna ze zich zette aan haar eigen producties You Ain't Heard Nothing Yet (2012), T-Dance (2014) en de beweging-geluidsintstallatie Sound Bed. De voorstelling The Palm of Your Hand creëerde Tussing in 2015 en Mazing zag het licht in 2016. In 2017 presenteerde ze een herwerking voor blinden of slechtzienden van The Palm of Your Hand in CND Paris. Deze voorstelling is deel van The Humane Body Project met ImPulsTanz (Wenen), Kaaitheater (Brussel) en The Place (London) als partners. Both, Two een duet met Esse Vanderbruggen ging in première in Kaaistudio's in 2018.

Tussing en Vanderbruggen zetten ook in 2019 hun studie in de verschillende vormen van het duet verder. Ter gelegenheid van Dag van de Dans presenteerden ze @duetthecity, in samenwerking met fotograaf Stine Sampers, op Instagram. De tentoonstelling van IN/FINITY, de afsluiter van een drie-jarige residentie in het palliatief dagcentrum TOPAZ, was deel van Performatik 19 (Brussel). In Oktober 2019 gaat Tactile Quartet(s), een performance waarin ze haar onderzoek in tactiliteit uitbreidt naar muziek, in premiere bij Kaaitheater.

De centrale thema's in het werk van Vera is het onderzoeken van de manier waarop de verschillende zintuigen onze perceptie structureren en het creëeren van een unieke en persoonlijke ontmoeting tussen publiek en performer. Voormalig Research Associate bij South East Dance (Brighton), Workplace artist bij The Place en KAAP-maker (Oostende/Brugge), maakt ze momenteel deel uit van IN-FINITY (Brussels) en is ze artist-in-residence bij Kaaitheater.

www.veratussing.com

Side Effects

×

Side Effects

research

Bernard Van Eeghem & Dolores Bouckaert receive research grant from the Flemish Government

Bernard delves deeper into Fernando Pessoa's Ode Marítima by researching how this epic poem can be translated into (moving) images. During her research, Dolores invites fellow artists to encounter her and props from previous pieces, guided by Martha Nussbaum's acclaimed work The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy.


Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org