Works: Kris Verdonck

Man

“We moeten het zien veranderen om te overleven, net zoals we het zijn moeten veranderen om in leven te blijven. Het is niet langer voldoende in negatieve termen over ‘nulgroei’ te spreken, we moeten ons positief inspannen om de waarneming van de wereld opnieuw uit te vinden.”
Paul Virilio, Het horizon-negatief: essay over dromoscopie.

“Een stem komt tot iemand in het donker. Stel het je voor.
Tot iemand op zijn rug in het donker. Dit merkt hij aan de druk op zijn achterkant en aan hoe het donker verandert wanneer hij zijn ogen sluit en opnieuw wanneer hij ze weer opent.” Samuel Beckett, Gezelschap (Company)

De menselijke aanwezigheid van de danser-performer Jean-Luc Ducourt zal dit onderdeel van ‘II’ domineren. De tekst van Beckett zal door geluid of door beeld weergegeven worden en interactief zijn met de bewegingen van het lichaam: de ‘choreografie wordt door de danser zelf uitgewerkt. De kleinste tekens in beeld, licht, geluid zijn het ‘gezelschap’ van deze ‘nul-figuur’.
UITGANGSPUNT

De tekst van Beckett ‘Company’. Hij beschrijft een man die zich in een ‘nulgraad-situatie’ bevindt. Hij ligt op zijn rug in het donker en hoort een stem. Hij stelt zich de vraag naar (zoekt naar?) ‘gezelschap’. “De stem alleen is gezelschap maar niet voldoende”. Het tot nul herleiden van de mogelijkheden van de man, in de eerste plaats van zijn zintuigen (sensory deprivation), maken hem precies uiterst gevoelig voor elke kleine wijziging in licht, geluid, beweging, enz. en voor hun interacties: “Door de stem wordt een zwak licht verspreid “.

Credits

Concept: Kris Verdonck
Met: Sandy Williams
Dramaturgie: Marianne Van Kerkhoven
Technische leiding: Raphaël Rubbens
Licht: Luc Schaltin
Kostuums: Ann Weckx
Productie: Margarita Production voor stilllab vzw
Coproductie: Kaaitheater (Bruxelles/Brussel), KunstenFESTIVALdesArts, Festival La Bâtie (Genève)
Met de steun van: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Met dank aan: Jean-Luc Ducourt, , iMAL en x -med-k