Works: Sanja Mitrović

Do you still love me?

Wat hebben theater en voetbal met elkaar gemeen? Theatermaakster Sanja Mitrovic zag in beide hetzelfde vuur, dezelfde passie en dezelfde expressie bij de mensen die erbij betrokken waren. Zij raakte niet alleen gefascineerd door de schone kunst van het spel bij beide, maar ontdekte vooral een hecht club- en familiegevoel bij zowel de ‘aanhangers’ van voetbal als theater. In haar nieuwe voorstelling Do you still love me? zet Sanja Mitrovic daarom vier acteurs en vier Feyenoord supporters tegenover elkaar en laat hen de ander bevragen. Hoe ver gaat de liefde voor hun theatervak of voetbalclub, welke symbolen en regels horen hierbij, en wanneer slaat de liefde voor je club van eigen mensen om in haat van anderen of zelfs oorlogszucht?

Sanja Mitrovic merkte in haar gesprekken met voetbalfans en mede-theatermakers op dat de sensatie die de supporters in het stadion ervaren bij het zien van een voetbalwedstrijd, en de heftige gevoelens die daarbij loskomen, wel eens vergelijkbaar kon zijn met bijvoorbeeld de liefde tussen Romeo en Julia bij Shakespeare. In Do you still love me? deelt ze haar fascinatie voor deze sterke emotie met het publiek en trekt deze liefde door naar onze maatschappij in het geheel. Als het vernietigen van een voetbalvlag door de tegenpartij kan leiden tot een vete tussen twee supportersgroepen, hoe zit dat dan met onze nationale vlag? Hoe kun je je geborgen voelen bij je eigen club of familie, zonder dat je hiermee een andere groep uitsluit? Hoe houd je van je land zonder nationalist te worden?

Do you still love me? wordt naast vier voetbal supporters gespeeld door vier internationale acteurs: Servane Ducorps (Frankrijk, o.a. bekend van de films va la Nuit en Les inséparables), Cédric Eeckhout (België), Ina Geerts (België o.a. bekend van Needcompany en Wim Vandekeybus’ gezelschap Ultima Vez) en Sid van Oerle (België). De tekst werd gebaseerd op o.a. gesprekken met de supporters. Do you still love me? wordt gespeeld in het Engels, Nederlands en Frans met Nederlandse boventiteling.

Credits

Concept, choreography and direction: Sanja Mitrović Starring: Servane Ducorps, Cédric Eeckhout, Ina Geerts and Sid van Oerle and the supporters in FR (Stad de Reims): Jacques Poncelet, Dylan Charlot, Michel Cornillier, Romain Jacquet; supporters in NL (Feyenoord): Gert -Jan Kooreman, Janneke Dik, Silvia van der Mijn, Gerrit van Heemst; supporters in BE (Royale Union Saint-Gilloise): Kostas Pericaud, Dominique Piron, Sam De Leener, Gregory Uytterhaegen Text: Sanja Mitrović and Jorge Palinhos in collaboration with performers Research and dramaturgy: Jorge Palinhos Costumes: Frédérick Denis Sound design: Vladimir Rakić Camera and video design: Sanja Mitrović Stage design consulting: Laurent Liefooghe Light design: Stéphane Lebonvallet Technicians: Jasper Hopman, Simon Scrive, Nicolas Menu Text edit and English translation: Siniša Mitrović French translation: Johanne Debat Production direction: Ellen Decoodt (Hiros, BE), Quentin Carrissimo-Bertola (La Comedie, FR), Martha van Meegen and Hedwig Koers (Stand Up Tall Productions, NL) Production management: Anneke Tonen (Stand Up Tall Productions, NL), Helga Baert (Hiros, BE) Distribution: La Comédie de Reims (FR), Theaterzaken Via Rudolphi (NL), Hiros (BE, INT), Stand Up Tall Productions (INT) Public relations: Anneke Tonen (Stand Up Tall Productions), Louise de Koning, Leonie Dijkstra (Via Rudolphi), Saar van Laere (Hiros), Quentin Carissimo-Bertola, Chloe Blandin (La Comédie) Photography: Kris Dewitte Assistant direction: Annefleur Schep (FR), Hedwig Koers (NL), Dries Gijsels (BE) Production assistant: Aziyadé Baudouin-Talec

Do You Still Love Me? is a production of Stand Up Tall Productions (NL), La Comédie de Reims–CDN / Festival Reims Scènes d’Europe (FR), and Hiros (BE) In co-production with: STUK (BE), Beursschouwburg (BE) Sponsored by: The Amsterdam Fund for the Arts (NL), The Flemish Community (BE), Performing Arts Fund (NL) Thanks to: Rotterdamse Schouwburg (NL), Kunstenwerkplaats Pianofabriek (BE) Special thanks: David Winner and Chris Keulemans for the valuable contribution to the research, and all the supporters for their stories and memories