© Emma Dowdell

Yasmina Reggad

woont in Brussel en werkt tussen Brussel en Algiers.

Yasmina Reggad is onafhankelijk curator, schrijfster, onderzoekster en steeds vaker ook performer en choreografe. Ze behaalde een master in de middeleeuwse geschiedenis aan de Sorbonne en is momenteel curator bij aria (artist residency in Algiers). Voorheen werkte ze als gastcurator bij Art Dubai Projects (2016-2017) en als verantwoordelijke van de tentoonstellingen en projecten van de Delfina Foundation (2014-2015). Haar onderzoek is gericht op het concept van "futurity" en bestudeert de performatieve methodologie geïnspireerd op de notatiewijzen van beweging en performance. Yasmina Reggad maakt deel uit van het theaterprogramma 2019-2020 van het Sundance Institute.

Momenteel werkt zij aan het lange-termijnonderzoeksproject, we dreamt of utopia and we woke up screaming, met als vertrekpunt de radio-uitzendingen van de vrijheidsbewegingen in Algerije, in de jaren 60 en 70. Het eerste hoofdstuk, a common consent to listen. a collective dissent of interpretation, is een veelvormige, cumulatieve en evolutieve performance geïnspireerd op de genres van de radiodocumentaire en theater.

Haar recentste curatorprojecten zijn: de solovoorstelling CATASTROPHICALLY GORGEOUS door mentalKLINIK in Eugster || Belgrado; L'horizon des événements door Abdelkader Benchamma in CENTQUATRE-PARIS; en het opstarten van het residentieprogramma en de curatorvorming Madrassa van het Atelier de l'observatoire in Casablanca.

Haar laatste performanceprojecten bestaan uit een reeks van performances en composities gebaseerd op atypische audiovisuele archieven, die als alternatief fungeren voor het schrijven van essays. De in situ performances she refused to be what she was told she was evoceren het werk van kunstenares Navine G. Khan-Dossos, terwijl IF-THEN GOTO, gecreëerd in samenwerking met danseres en choreografe Lana Fahmi gebaseerd is op de schema's, instructies en archieven van de kunstenaar Hassan Sharif.

Yasmina Reggad publiceert essays over hedendaagse kunst en is een graag geziene spreker op panelgesprekken en debatten van instellingen als Tate Modern, ICA, Turner Contemporary, Iniva, Goldsmiths University, Cornerhouse, Sharjah Art Foundation, Villa Arson en Casa Tomada.

Side Effects

×

Side Effects

Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org