Pieter De Buysser

°1972, woont en werkt in Brussel.

Op zijn 20e nam Pieter De Buysser de trein naar Parijs om er een school voor clowns te bezoeken, waarna hij besloot om filosofie te studeren. Sindsdien schrijft hij fictie en non-fictie, theater en niet-theater en brengt hij zijn eigen teksten op scène als niet-clown, speculatieve realist en transformatador in een. Zijn fabels zijn politiek, radicaal, episch en concreet. Hij werd reeds omschreven als "een eigentijdse Hiëronymus Bosch van de literatuur" en "een 22e eeuw verhalenverteller".
Zijn theaterstukken speelden reeds in huizen en festivals zoals Kunstenfestivaldesarts Brussels, Berliner Festspiele, Taipei Festival, Biennale Wiesbaden new plays from Europe, Dublin Festival, Melbourne Festival, Baltoscandal Estland, Théâtre de la Bastille Parijs, Fondation Cartier Parijs, HAU Berlijn,... Zijn verhalen werden vertaald en opgevoerd in het Pools, Frans, Duits, Italiaans en Engels. Zijn eerste roman "De Keisnijders" werd gepubliceerd in 2012 bij De Geus. Momenteel reist Pieter over heel Europa met zijn laatste monologen "Book Burning" en "Landschap met springwegen.

Side Effects

×

Side Effects

research

Bernard Van Eeghem & Dolores Bouckaert receive research grant from the Flemish Government

Bernard delves deeper into Fernando Pessoa's Ode Marítima by researching how this epic poem can be translated into (moving) images. During her research, Dolores invites fellow artists to encounter her and props from previous pieces, guided by Martha Nussbaum's acclaimed work The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy.


Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org