Mette Ingvartsen

Mette Ingvartsen is een Deense choreografe en danseres. Vanaf 1999 studeerde ze in Amsterdam en later in Brussel, waar ze in 2004 afstudeerde aan de dansschool P.A.R.T.S. Haar eerste performance Manual Focus (2003) creërde ze tijdens haar studies. Sindsdien ontwikkelde Ingvartsen verschillende onderzoeksprojecten en performances, waaronder 50/50 (2004), to come (2005), Why We Love Action (2006), It’s in the air (2008), GIANT CITY (2009) en All the way out there… (2011).

Vragen rond kinesthesie, perceptie, affect en sensatie staan altijd centraal in haar werk. Ingvartsens wil choreografie verder onderzoeken in termen van een uitgebreide praktijk. In 2009 startte ze met evaporated landscapes, een performance voor schuim, mist, licht en geluid, die leidde tot een reeks van suggesties waarin een choreografie voor niet-menselijke materialen voorgesteld werd. In 2010 werkte ze aan een aantal site-specifieke projecten en rond de notie artificiële natuur. The Extra Sensorial Garden werd gepresenteerd in Kopenhagen en The Light Forest was te bezoeken tijdens Szene Salzburg in juli 2010 en 2011. Haar meest recente werk The Artificial Nature Project (2012) herintroduceert de menselijke performer in een netwerk van verbindingen tussen menselijke en niet-menselijke actoren. Dit project sluit de serie over artificiële natuur af.

Mette Ingvartsen is artist-in-residence in Kaaitheater in Brussel van 2013 tot 2016. Kaaitheater presenteert het werk van Ingvartsen sinds 2004. Ze maakt ook deel uit van het APAP netwerk.

Naast haar performances is Mette Ingvartsen bezig met onderzoek, schrijven en het documenteren van werk. Ze geeft les en workshops gerelateerd aan het ontwikkelen van methodologieën van choreografische praktijken. Sinds 2005 werkt ze aan everybodys, een open en collaboratief project gebaseerd op het principe van ‘open source’. Het project heeft als doel tools en technieken te produceren die door artiesten gebruikt kunnen worden bij het creëren van hun eigen werk. Ze werkt ook als redactrice voor de everybodys publicaties.

In 2008 participeerde ze aan 6Months1Location, een project van Xavier Le Roy en Bojana Cvejic, rond vragen over educatie, productiestructuren en artistieke uitwisseling. In het 6 maanden durende YouTube project Where is my Privacy trachtte ze choreografische productie via de hedendaagse communicatie tools te herdenken. Als een uitbreiding van 6M1L co-organiseerde ze het festival Inpresentable 09 in Madrid, op uitnodiging van Juan Dominguez.

Mette Ingvartsen werkt momenteel aan een doctoraat in choreografie aan de Universiteit voor Dans en Circus in Stockholm, Zweden. Het onderzoek spitst zich toe op de verhouding tussen artistiek schrijven en de artistieke praktijk. Ze gebruikt haar eigen werk en schrijven om te experimenteren met de onderlinge relaties tussen deze twee elementen.

Ingvartsen werkte als performer mee aan projecten van o.a. Jan Ritsema/Bojana Cvejic, Xavier Le Roy en Boris Charmatz.

www.metteingvartsen.net

Side Effects

×

Side Effects

Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org

TOURNEE

In Koor! Myriam Van imschoot

muziektheater

Voor dit muziektheaterproject werken performance-kunstenares Myriam Van Imschoot en Willem de Wolf, acteur en auteur bij Cie. De Koe, samen met niet-geoefende zangers – theaterstudenten van KASK Gent en dertien amateur acteurs. Uitgangspunt voor IN KOOR! zijn de repetities van een koor, eindeloos oefenend om tot eenstemmigheid en welluidendheid te komen.
Voor meer info + speellijst zie: campo.

CONCERT

Christina Vantzou / Dj Maurice Ravel , Moana

Zondag 14 mei, om 12u in Netwerk-Aalst

De Amerikaanse componiste Christina Vantzou woont al jaren in Brussel, waar ze actief is als videomaakster en grafisch ontwerpster. Op muzikaal vlak is ze vooral bekend van het audiovisuele duo The Dead Texan. Sindsdien maakte ze voor Kranky drie solo albums vol orkestrale ambient muziek. Instrumentale elektro-akoestische muziek, bevrucht door klassieke en minimalistiscshe tradities, zie het werk van Jóhan Jóhansson, Ólafur Arnalds of Dustin O'Halloran. Haar albums worden ondersteund door dromerige kortfilms. Meer info en tickets.