Mette Ingvartsen

Mette Ingvartsen is een Deense choreografe en danseres. Vanaf 1999 studeerde ze in Amsterdam en later in Brussel, waar ze in 2004 afstudeerde aan de dansschool P.A.R.T.S. Haar eerste performance Manual Focus (2003) creërde ze tijdens haar studies. Sindsdien ontwikkelde Ingvartsen verschillende onderzoeksprojecten en performances, waaronder 50/50 (2004), to come (2005), Why We Love Action (2006), It’s in the air (2008), GIANT CITY (2009) en All the way out there… (2011).

Vragen rond kinesthesie, perceptie, affect en sensatie staan altijd centraal in haar werk. Ingvartsens wil choreografie verder onderzoeken in termen van een uitgebreide praktijk. In 2009 startte ze met evaporated landscapes, een performance voor schuim, mist, licht en geluid, die leidde tot een reeks van suggesties waarin een choreografie voor niet-menselijke materialen voorgesteld werd. In 2010 werkte ze aan een aantal site-specifieke projecten en rond de notie artificiële natuur. The Extra Sensorial Garden werd gepresenteerd in Kopenhagen en The Light Forest was te bezoeken tijdens Szene Salzburg in juli 2010 en 2011. Haar meest recente werk The Artificial Nature Project (2012) herintroduceert de menselijke performer in een netwerk van verbindingen tussen menselijke en niet-menselijke actoren. Dit project sluit de serie over artificiële natuur af.

Mette Ingvartsen is artist-in-residence in Kaaitheater in Brussel van 2013 tot 2016. Kaaitheater presenteert het werk van Ingvartsen sinds 2004. Ze maakt ook deel uit van het APAP netwerk.

Naast haar performances is Mette Ingvartsen bezig met onderzoek, schrijven en het documenteren van werk. Ze geeft les en workshops gerelateerd aan het ontwikkelen van methodologieën van choreografische praktijken. Sinds 2005 werkt ze aan everybodys, een open en collaboratief project gebaseerd op het principe van ‘open source’. Het project heeft als doel tools en technieken te produceren die door artiesten gebruikt kunnen worden bij het creëren van hun eigen werk. Ze werkt ook als redactrice voor de everybodys publicaties.

In 2008 participeerde ze aan 6Months1Location, een project van Xavier Le Roy en Bojana Cvejic, rond vragen over educatie, productiestructuren en artistieke uitwisseling. In het 6 maanden durende YouTube project Where is my Privacy trachtte ze choreografische productie via de hedendaagse communicatie tools te herdenken. Als een uitbreiding van 6M1L co-organiseerde ze het festival Inpresentable 09 in Madrid, op uitnodiging van Juan Dominguez.

Mette Ingvartsen werkt momenteel aan een doctoraat in choreografie aan de Universiteit voor Dans en Circus in Stockholm, Zweden. Het onderzoek spitst zich toe op de verhouding tussen artistiek schrijven en de artistieke praktijk. Ze gebruikt haar eigen werk en schrijven om te experimenteren met de onderlinge relaties tussen deze twee elementen.

Ingvartsen werkte als performer mee aan projecten van o.a. Jan Ritsema/Bojana Cvejic, Xavier Le Roy en Boris Charmatz.

www.metteingvartsen.net

Side Effects

×

Side Effects

research

Bernard Van Eeghem & Dolores Bouckaert receive research grant from the Flemish Government

Bernard delves deeper into Fernando Pessoa's Ode Marítima by researching how this epic poem can be translated into (moving) images. During her research, Dolores invites fellow artists to encounter her and props from previous pieces, guided by Martha Nussbaum's acclaimed work The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy.


Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org