© Sara Duby

Marialena Marouda, Elpida Orfanidou, Charlie Usher

Marialena Marouda creëert performances. Na haar opleiding filosofie en visuele kunsten aan de Columbia University in New York zette ze haar studies verder aan het Instituut voor Toegepaste Theaterwetenschappen Giessen. In mei 2018 rondde ze het programma af voor artistiek onderzoek aan a.pass (Advanced Performance and Scenography) in Brussel. Marialena wijdt zich voornamelijk aan praktijken van relationele kennis en hun voorstellingen. Ze werkt vooral met taal en (zijn) geluid. Haar werk dat vaak in situ wordt ontwikkeld en met een langetermijnperspectief, is gebaseerd op onderzoek. Zij initieerde The Oceanographies Institute (2018-heden), dat werd voorgesteld op de festivals C-Takt #5 (2020), Chambres d'O (2020), Wandering Arts Biennial (2018, 2020) en de wpZimmer Open House #13 (2018). Tot haar oeuvre behoren Poetry Exercises: a choir of urban sounds (2017), voorgesteld op het Internationaal Festival voor Podiumkunsten van Terni (IT), Poetry Exercises: an archive of (un)familiar things (2013-16), voorgesteld in het kader van het Festival Implantieren 2016 in het Historisch Instituut van de stad Frankfurt am Main en Walking Exercises (2010-13), voorgesteld in het Künstlerhaus Mousonturm van Frankfurt am Main en in de Sophiensaele van Berlijn. Marialena werkt samen met choreograaf Fabrice Mazliah aan Manufactured Series (2019-heden) en deed dit ook met choreografen Deufert&Plischke voor hun creaties Entropic Institute (2012) en Anarchiv I (2008). Haar teksten en recensies zijn onder meer verschenen in de tijdschriften voor podiumkunsten, MASKA en Etcetera.

www.poetryexercises.de


Elpida Orfanidou (1981, Berlijn) is een Griekse choreografe en performer die pendelt tussen Berlijn en Athene. Ze volgde een dansopleiding in Athene, naast een opleiding piano en farmacologie. Daarna trok ze achtereenvolgens naar Arnhem, Montpellier en Londen om haar dansopleiding te vervolmaken. Voor deze studies in het buitenland kreeg zij een Griekse studiebeurs. In 2009 werd zij geselecteerd voor de DanceWeb beurs bij ImPulsTanz in Wenen. Ze creëert solowerk of stukken in samenwerking met andere kunstenaars zoals Hermann Heisig met wie zij het duet ZEITFISCHEN creëerde, Juan Perno voor het project ELPID'ARC, Alma Toaspern voor het duet ZEITFISCHEN. Haar creaties reisden de wereld rond: Tanz im August, HAU Theatre, Sophiensaele, het Festival van Athene, het Cultureel Centrum Onassis in Athene, het Tanzquartier in Wenen, Teatar i TD in Zaghreb, de Casa Encendida in Madrid en het Supercell Dance Festival van Brisbane. Als performer werkte Elpida onder andere samen met Fabrice Mazliah, Daniel Wittkopp, Pieter Ampe, Meg Stuart, Tim Etchells, Vlatka Horvat en Gui Garrido. Als artistiek medewerkster heeft ze gewerkt met Ioannis Mandafounis en May Zarhy. In 2014 ging een samenwerking van start met Simone Truong en een groep van vier vrouwelijke choreografen – Anna Massoni, Adina Secretan, Eilit Marom – voor het collectief project (TO) COME AND SEE gecreëerd in 2016 in Gessnerallee om vervolgens op tournee te gaan door Zwitserland, Frankrijk, Australië, Israël en Nederland. In 2017 lanceerde Elpida het project PHARMACIST or BALLOONIST, een dans- en kruidenlabo waarop zij een aantal kunstenaars uitnodigde om een bijdrage te leveren. Het project werd gefinancierd door het Hauptstadtkulturfonds en het Cultureel Centrum Onassis van Athene. In 2019 kon, met de steun van het Recherchestipendium van de Duitse Senaat, PoB worden uitgebreid tot een breder onderzoek over de ontmoeting tussen de podiumkunsten en de traditie van de kruidengeneeswijzen in Mexico. Momenteel voert Elpida onderzoek naar het snijvlak van de etnografie, traditionele gezangen en het somatische.

www.vimeo.com/elpidaorfanidou

www.tocomeandsee.com


Charlie Usher (1987, Verenigd Koninkrijk) is een componist gevestigd in Brussel, die werkt rond duur, field recordings, statische en roterende luidsprekerinstallaties en schrijft voor live instrumenten. Hij is de oprichter en voormalig directeur van Dedans / dehors / inside out, een reeks rond experimentele muziek die regelmatig plaatsvindt in Parijs. In 2009 voltooide hij zijn opleiding met David Horne aan het RNCM, Manchester, alvorens te gaan verder studeren onder de vleugels van Antoine Beuger, Tom Johnson, Hanna Hartman en Howard Skempton. Doorheen de jaren deed hij residenties en volgde workshops met Xavier Le Roy (In Vivo Dance) (2016), op het Festival Sirga - Musiques de Recerca, Flix, Catalonië (2016), het Banff Centre for the Arts, Canada (2011) en het Soundings Festival op het Austrian Cultural Forum (2013). Zijn creaties werden voorgesteld op het Bâtard Festival, Q-O2 Workspace for Experimental Music, in het Lincoln Center NYC, South Bank Centre, in Londen en op tal van tournees in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

www.charlie--------------------usher.com

Side Effects

×

Side Effects

Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org