Manah Depauw

°1979 woont en werkt in Brussel.

Na haar studies aan het Koninklijk Conservatorium voor Dramatische Kunst in Luik, richt Manah Depauw samen met Marijs Boulogne vzw Buelens Paulina op. Samen creëren ze de voorstellingen Hotel O Control en het erg gewaardeerde Endless Medication. Op uitnodiging van het KunstenFestivalDesArts 2004 maken Depauw en Boulogne Good Habits.
Naast hun theaterproducties, verzorgen ze van 2002 tot 2004 een radio-uitzending : een serie van geimproviseerde verhalen, die uitgezonden werd door FM Brussel en Klara. Als actrice kon men Depauw aan het werk zien in Terre van de Cie l'Anneau, in Baraque friture van KVS, in Killusion van compagnie Ontroerend Goed, en in de video-installaties van Kris Verdonck en Alexis Destoop. De film "Welcome Home" van Tom Heene, waarin ze de hoofdrol speelde, werd geselecteerd in een aantal internationale festivals, zoals Venetië, Sacramento, Motreal, Gent, enz. ...

Sinds 2004 zet Depauw haar parcours solo verder. Met voorstellingen zoals Aphromorphosis en Lichaamshof en met installaties zoals Box en Bed, verkent ze de grens tussen beeldende kunst en theater. Tijdens haar residentie in Victoria in het kader van het project 'De Bank', creëert Depauw in samenwerking met Bernard Van Eeghem All along the watchtower (2006) en How do you like my landscape'(2006) welke getoond werden op verschillende internationale festivals. Ze neemt ook deel aan het project Blind date van Transquinquennal en richt met het Gentse collectief 'handelsreizigers' het tijdschrift 'Stempel' op. In het kader van het Brusselse buurtproject Canaletto creëert ze samen met theatermaker An Verstraete Club Caval in de Kaaitheaterstudio's in 2007.

In 2009 werd Johnson en Johnson verkozen tot de beste show van het jaar door de officiële Belgische selectie van het theater festival. Haar laatste project Eden Central, gemaakt voor het KunstenFESTIVALdesArts 2011 ging er in première. Op verzoek van de Vooruit in 2012 creëerde Depauw samen met Cathy Weyders de utopische performance La Wallifiornie. Haar laatste solo King Dom, ging in première in januari 2013 in de Vooruit in Gent.
 Momenteel werkt Depauw samen met Theodora Ramaekers, Virginia Gardin en Jean-luc Millot, en regisseert de schaduw voorstelling Mange es ronces.


Sinds 2007 doceert Depauw zo nu en dan aan het RITS in Brussel en in het Kask in Gent, alsook binnenkort aan de Universiteit van Antwerpen.

Side Effects

×

Side Effects

research

Bernard Van Eeghem & Dolores Bouckaert receive research grant from the Flemish Government

Bernard delves deeper into Fernando Pessoa's Ode Marítima by researching how this epic poem can be translated into (moving) images. During her research, Dolores invites fellow artists to encounter her and props from previous pieces, guided by Martha Nussbaum's acclaimed work The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy.


Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org