Georgia Vardarou

°1983, Athene, woont en werkt in Brussel.

Georgia zette op 4-jarige leeftijd haar eerste stappen in de danswereld. Ze startte voorbereidende danslessen aan de State School of Dance(Κ.Σ.Ο.Τ.) op haar 10e. Op haar 18e ging ze over naar de professionele lessen aan dezelfde school. In 2004 studeerde ze af en danste ze voor de choreograaf Apostolia Papadamaki en verhuisde ze naar Brussel waar ze aan de dansschool P.A.R.T.S. haar opleiding startte.

Tijdens haar studies creëerde ze een aantal korte stukken, meestal in samenwerking met  Gilles Polet en Tassos Karahalios dat op verschillende festivals in Europa gepresenteerd werd. Tijdens de graduation tour danste ze in ‘RAIN’, een stuk van Anne Teresa De Keersmaeker.

Nadat ze afstudeerde in 2008 begon ze samen te werken met choreograaf Salva Sanchis (Kunst/Werk). Zo danste ze in vele van zijn stukken, maar ook bij Marc Vanrunxt, Cecilie Ullerup Schmidt en Lance Gries.

In 2012 startte ze het onderzoeksproject ‘Hardcore Research on Dance’ en creëerde als resultaat een korte solo, die werd gepresenteerd op verschillende festivals in Europa. Als reactie hierop creëerden zowel Marc Vanrunxt als Salva Sanchis elk een korte solo voor haar. Samen met ‘Hardcore Research on Dance’ werden deze 3 solo’s samen gepresenteerd onder de titel ‘Trigon’. In navolging van dit onderzoek en werkend rond dezelfde vragen als in haar solo, namelijk over persoonlijke individuele bewegingen en de zeggingskracht van danstaal, creëerde ze in 2013 haar eerste groepsproject ‘Phenonema’.
Samen met de geluidsartiest Stijn Demeulenaere en Marisa Cabal Cabeza (busy rocks) creërden ze ‘Sonic Theaters’, een performance in de publieke ruimte gebaseerd op de luisterervaring met binaurale microfoons. Momenteel werkt Vardarou mee aan de nieuwe creatie van Anne Teresa De Keersmaeker.

Side Effects

×

Side Effects

research

Bernard Van Eeghem & Dolores Bouckaert receive research grant from the Flemish Government

Bernard delves deeper into Fernando Pessoa's Ode Marítima by researching how this epic poem can be translated into (moving) images. During her research, Dolores invites fellow artists to encounter her and props from previous pieces, guided by Martha Nussbaum's acclaimed work The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy.


Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org