Gaëtan Rusquet

LoupKass
Project collaboration

Over

°1984, woont en werkt in Brussel.

Gaëtan Rusquet studeerde Toegepaste Kunst aan de ENSAAMA in Parijs en vervolgens scenografie en performance aan de ENSAV La Cambre. Hij werkt als kunstenaar en performer binnen performance, dans, theater en beeldende kunst. Zo performt hij in Celestial Sorrow van Meg Stuart, Square Dance van Bryan Campbell en creëerde hij de kostuums en scenografie voor Boundary Games van Léa Drouet.

Zijn artistiek werk focust vaak op de relatie tussen het lichaam en de ruimte, door middel van een medium, en op de noodzaak van beweging die daaraan gelinkt wordt. Binnen deze ervaringen, wil hij het publiek deelachtig maken van een tegelijk beeldende en performatieve ervaring. In Meanwhile, (2014) moeten de performers voortdurend omgaan met de dreigende vernieling van de constructie die ze opbouwen, terwijl As We Were Moving Ahead Occasionally We Saw Brief Glimpses of Beauty (2018) het choreografische potentieel van (live) videomontage en het perspectief van de selfie exploreert. the eYe in the light in the eYe (2020), in opdracht van Europalia, dialogeert met de fotografie van Brancusi door beelden te laten verschijnen en verdwijnen in de ogen van de kijkers die het medium zelf worden. Momenteel werkt hij aan het onderzoek the edge, waarin hij de grenzen van het lichaam en liminale ruimtes exploreert.

Hij was o.a. te zien op Trouble Festival (BE), Impulstanz (AT), MDT Stockholm (SE), Theater Avantgarden (NO), Centre Pompidou (FR), Accionmad (ES), FRAC Lorraine (FR), Kaaitheater (BE), Palais de Tokyo (FR), Homonovus festival (LV), Festival Actoral (FR), Europalia (BE).

www.vimeo.com/gaetanrusquet

Dig Deeper

INTERVIEWS:

Video: