Christophe Meierhans

°1977, Geneve, Zwitserland, woont en werkt in Brussel.

Christophe Meierhans studeerde compositie aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Universität der Künste in Berlijn, waarna hij al snel overstapte naar voorstellingen en theater. Zijn eerste producties - waarvoor hij tussen 2002 en 2011 vooral samenwerkte met het collectief C&H - draaiden voornamelijk rond de ontmanteling en de heropbouw van de fundamentele sociale mechanismen die van een persoon een toeschouwer maken (Bühnenstück, 2005, Konspiration, 2006). Het collectief richtte zich vervolgens op de praktijk van interventies in de publieke ruimte met Postcards from the Future, dat tussen 2007 en 2011 werd ontwikkeld in verschillende steden (Points d'Impact-festival in Genève, Playground-festival in Leuven en Centre Pompidou in Metz). In 2010-2011 resulteerde dit in een reeks voorstellingen waarbij 9 verschillende lagen van de Brusselse bevolking betrokken waren.

Sinds 2013 ontwikkelt Christophe zelf politiek geëngageerd en vaak participatief theater, zoals het stuk dat de grondwet herschrijft Some use for your broken clay pots (sinds 2014 op tournee in Europa) en de anarchistische kookshow Verein zur Aufhebung des Notwendigen - a hundred wars to world peace. Hij werkt ook samen met andere artiesten, zoals Luigi Coppola, in Fondo Speculativo di Provvidenza, waarbij financiële middelen worden gebruikt om het publiek in een politieke gemeenschap te veranderen, of Ant Hampton, in THE THING, een volledig geautomatiseerde 16 uur durende workshop/voorstelling. Zijn laatste stuk, Trials of Money, maakt van het theater een rechtbank die levenloze zaken vervolgt.

Van 2017 tot 2021 is Christophe Meierhans artist-in-residence van het Kaaitheater in Brussel. Van 2015 tot 2017 was hij verbonden aan het Nouveau Theatre de Montreuilin Parijs.

www.contrepied.de

Side Effects

×

Side Effects

research

Bernard Van Eeghem & Dolores Bouckaert receive research grant from the Flemish Government

Bernard delves deeper into Fernando Pessoa's Ode Marítima by researching how this epic poem can be translated into (moving) images. During her research, Dolores invites fellow artists to encounter her and props from previous pieces, guided by Martha Nussbaum's acclaimed work The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy.


Ondersteun je deze actie ook?

Handvest voor de podium­kunstenaar

Een solidariteitsverklaring van kunstenaars die afspreken niet langer on(der)betaald werk te aanvaarden bij publieke activiteiten die plaatsvinden in of voor organisaties met (een) medewerker(s) in vaste loondienst.
>>> handvest.org